سرعت کابل شبکه


پانامگ 29 مرداد 1401 5 دقیقه مطالعه
سرعت کابل شبکه

سرعت کابل شبکه

بررسی سرعت کابل شبکه. کابل های اترنت اتصال فیزیکی پیش فرض برای شبکه های خانگی یا تجاری امروزی هستند. مردم همیشه مایلند کابل اترنت پرسرعت بخرند تا از انتقال شبکه با سرعت بالا لذت ببرند. با این حال، آیا سرعت کابل اترنت متفاوت بر شبکه های شما تأثیر می گذارد؟ در اینجا، سرعت محبوب‌ترین دسته‌بندی کابل‌های اترنت (Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 و جدیدترین Cat8) را مورد بحث قرار خواهیم داد تا در این مورد بیشتر بدانیم .

سرعت کابل شبکه در دسته های متفاوت

سرعت کابل اترنت در دسته های مختلف عبارتند از :

در زیر مروری بر سرعت کابل اترنت Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 و Cat8 است.

سرعت کابل اترنت Cat5: 10/100 مگابیت بر ثانیه برای 100 متر

کابل اترنت Cat5 قدیمی ترین نوع این کابل ها است. این می تواند از سرعت 10 مگابیت بر ثانیه یا 100 مگابیت در ثانیه با پهنای باند تا 100 مگاهرتز پشتیبانی کند، که اولین بار با قابلیت اترنت سریع معرفی شد. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، این کابل قدیمی دیگر استاندارد شناخته شده ای نیست، بنابراین یافتن آن در فروشگاه های امروزی دشوار است.

سرعت کابل اترنت Cat5e: 1000 مگابیت بر ثانیه برای 100 متر

Cat5e یک نسخه پیشرفته از کابل Cat5 است. سرعت این کابل اترنت تا 1000 مگابیت بر ثانیه یا سرعت “گیگابیت” است. در تئوری، می تواند ده برابر سریعتر از Cat5 باشد. علاوه بر این، تداخل بین دو سیم داخل کابل را کاهش می دهد. کابل اترنت Cat5e پرکاربردترین دسته در بازار است.

سرعت کابل اترنت Cat6: 1000 مگابیت در ثانیه برای 100 متر و 10 گیگابیت در ثانیه برای 55 متر

Cat6 برای کنترل سرعت گیگابیت با پهنای باند تا 250 مگاهرتز تأیید شده است. و در شرایط ایده آل می تواند سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را داشته باشد. کابل اترنت Cat6 دارای برخی پیشرفت ها مانند عایق بهتر و سیم های نازک تر است که نسبت سیگنال به نویز بالاتری را ارائه می دهد. بنابراین، برای محیط هایی با تداخل الکترومغناطیسی بالاتر کاملاً مناسب است. توجه داشته باشید که کابل اترنت Cat6 به دو صورت جفت تابیده محافظ محافظ (STP) و جفت تابیده بدون محافظ (UTP) ارائه می شود.

سرعت کابل اترنت Cat6a: 10 گیگابیت بر ثانیه برای 100 متر

کابل اترنت Cat6a سرعت انتقال داده 10 گیگابیت در ثانیه با پهنای باند تا 500 مگاهرتز را امکان پذیر می کند. انتقال آن می تواند به 100 متر برسد که از 37-55 متر کابل Cat6 طولانی تر است. Cat6a معمولاً به شکل STP موجود است. این کابل برای موقعیت های صنعتی ایده آل است، اما فاقد انعطاف پذیری است که اغلب برای استقرار مسکونی مورد نیاز است.

سرعت کابل اترنت Cat7: 10 گیگابیت بر ثانیه برای 100 متر

سرعت کابل اترنت Cat7 می تواند به 10 گیگابیت در ثانیه با پهنای باند تا 600 مگاهرتز برسد. این شامل یک جفت سیم پیچ خورده محافظ و محافظ است که به طور کامل تداخل بیگانه را حذف می کند. برای مراکز داده بیشتر از استفاده خانگی مناسب است.

سرعت کابل اترنت Cat8: 40 گیگابیت بر ثانیه برای 20 متر

Cat8 قادر به پشتیبانی از پهنای باند تا 2000 مگاهرتز است. سرعت این کابل اترنت می تواند تا 25/40 گیگابیت بر ثانیه باشد. این سریع ترین کابل اترنت است که برای محیط های اداری در نظر گرفته نشده است، اما برای اتصال تجهیزات در مراکز داده مانند اتصال سرور به سوییچ مناسب است.
برای ارجاع بهتر، در جدول زیر سرعت کابل اترنت و پهنای باند این کابل ها ذکر شده است.

 انواع کابل شبکه و تاثیرات آن بر سرعت کابل شبکه

انواع کابل شبکه ( SFTP – UTP ) : کابل شبکه : به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج SAN (به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه) استفاده می‌شود کابل شبکه گفته می شود.

کابل های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و نوع خدمات شبکه دارد مثل اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد.

شناخت انواع کابل شبکه و دانستن درباره چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی های شبکه، به شما کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه اندازی کنید. توجه داشته باشید که پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت ها عیب یابی سیستم معاف خواهد کرد. اگر درباره انواع کابل شبکه اطلاعات کمی دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا دانش خوب و به روزی در این زمینه کسب کنید.

انواع کابل شبکه از نظر جنس و تاثیر آن بر سرعت کابل شبکه

دو نوع اصلی کابل ها در شبکه های LAN است. این تقسیم بندی از نظر جنس کابل انجام می‌شود:

کابل شبکه چیست؟

کابل های شبکه رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود. برای اینکه هر نوع اطلاعاتی که بخواهد از طریق کابل شبکه از هر یک از این دستگاه ها ارسال و یا دریافت بشود باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی رو طی کند که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات، کد گذاری آن ها ، مشخص شدن مبدا و مقصد اطلاعات و خیلی مراحل دیگر باید طی شود که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در نهایت این اطلاعات آماده ارسال میشود که از طریق کابل LAN در شبکه انتقال پیدا می کنند . در حقیقت کابل LAN رابط بین این دستگاه ها و کامپیوتر ها می باشد که فقط اطلاعات رو رد و بدل می کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد، اگه بخواهیم خیلی ساده  توضیح بدیم ،کابل Lan مانند پیک موتوری هست که فقط اطلاعات رو از مبدا به مقصد میرساند وکمیت و کیفیت اطلاعات برایش فرقی نمیکند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*