انواع کابل شبکه


پانامگ 20 تیر 1401 4 دقیقه مطالعه
انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

در این مقاله ما در مورد انواع کابل شبکه صحبت می کنیم . پیش از آن که به سراغ معرفی انواع کابل های شبکه برویم لازم می دانیم در مورد دسته بندی کلی انواع کابل‌شبکه اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم. همه انواع کابل ها با حرف اختصاری CAT شناخته می شوند که مخفف دسته بندی (Category) است. برای تمیز دادن انواع کابل‌شبکه با ویژگی های خاص به CAT ها شماره های خاصی اختصاص داده اند که آن عدد نمایان گر ویژگی خاصی است که هر کابل دارد. در ادامه انواع کابل‌شبکه را معرفی می کنیم.

کابل شبکه چیست ؟ انواع کابل شبکه کدام است ؟ فرقی نمی کند شما در چه حیطه شغلی فعالیت داشته باشید؛ داشتن اطلاعاتی مختصر از کابل شبکه و آشنایی با آن برای شما الزامی است.

در دنیای امروز که همه ما با سیستم کامپیوتر و رایانه های شخصی کارهای روزمره خود را پیش می بریم، انتقال اطلاعات ابتدایی ترین نیاز ما محسوب می شود.

زمانی که بخواهیم یک داده را (تحت شبکه) از سیستمی به سیستم دیگری انتقال دهیم فرایند به ظاهر ساده می آید اما در اصل پیچیده تر از آن است؛ برای انتقال داده باید ابتدا داده ها را کد گذاری کرده و سپس دسته بندی آن را مشخص کند و در نهایت جایی که باید به آن انتقال داده شود را تعیین کند.

تمام این کار ها با استفاده از کابل شبکه امکان پذیر است. کابل شبکه همان طور که از شکل ظاهری آن پیدا است کار رابط برای انتقال داده را انجام می دهد.

 

انواع کابل شبکه

انواع کابل‌شبکه

 

  • کابل شبکه Cat 5

گرچه این کابل شبکه تقریبا جز انواع کابل های شبکه قدیمی محسوب می شود اما در زمان خود بسیار رایج و مورد استفاده بوده است. سرعت کابل شبکه Cat 5 به طور تقریبی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا مسافت ۱۰۰ متر بوده که در گذشته قابل قبول بوده است.

  • کابل شکبه Cat 5e

همان طور که از نام این دسته بندی انواع کابل های شبکه پیدا است، سری Cat5e مرتبط با Cat 5 است اما پیشرفته تر از آن!

در این کابل شبکه تداخل را به حداقل رسانده اند ضمن این که سرعت این سری از Cat 5 نسبت به سری ابتدایی تر بیشتر بوده و چیزی در حدود سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

سرعت راه اندازی Cat5e نیز بسیار بالاتر از Cat 5 است. به لحاظ هزینه ای نیز این کابل ها مقرون به صرفه هستند.

  • کابل شبکه Cat6

Cat6 دارای یک نایلون محافظ برای کاهش تداخلات است. مزیت استفاده از این کابل را می توان در توان مصرفی جست و جو کرد که به ۱۰ گیگابایت می رسد اما این سرعت به فاصله ۵۵ متری محدود می شود.

از این کابل برای فواصل مسافتی کوتاه تر استفاده می شود و عیب آن این است که به علت محکم بودن بیش از اندازه سیم ها خم کردنشان امکان پذیر نیست.

  • کابل شبکه Cat6a

در میان انواع کابل های شبکه، Cat6a را می توان تکمیل شده Cat6 دانست. در این کابل ها حفاظ الکترونیکی ضخیم تر شده و تداخلات را از بین می برد.

  • کابل شبکه Cat7

آخرین کابل شبکه Cat7 نام دارد. سرعت این کابل در فواصل کوتاه به طرز باور نکردنی زیاد است. به طوری که در کابل Cat 7 در فواصل کمتر از ۱۵ متر ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و در فواصل طولانی تر به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می رسد.

 

انواع کابل های شبکه

انواع کابل های شبکه

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*