تست OTDR فیبر نوری


پانامگ 17 آذر 1401 دقیقه مطالعه
تست OTDR فیبر نوری

 تست OTDR فیبر نوری

OTDR مخفف Optical Time Domain Reflectometer می باشد. دستگاه تست OTDR فیبر نوری یک سری از پالس های نوری را به فیبر تحت تست اعمال و تزریق می نماید ، از سر دیگر فیبر نوری که پایان فیبر می باشد نور شروع به پخش شدن می کند (تفرق بازگشت نور) و یا از نقطه ای در طول فیبر منعکس می شود که باعث انعکاس برگشت نور می شود. از این نور پراکنده و یا منعکس شده برای تعیین خصوصیات فیبر نوری استفاده می شود. این معادل این است که یک تجهیز الکترونیکی در حوزه زمان طبق بازتاب ناشی از تغییر در امپدانس کابل تحت تست عمل کند. به طور کلی  سرعت و کیفیت جابجایی اطلاعات بر روی بستر شبکه را می‌توان با تست فلوک اندازه گیری نمود، تستر کابل شبکه یکی از ابزارهای اندازه گیری و  تست  ارتباطات  کابلی  بر  روی  شبکه های کامپیوتری است، میزان اطلاعاتی که انواع مختلف این تسترها دراختیار کاربران آن  قرارمی دهد با توجه به نوع آن وسیله متغیر است، از جمله اطلاعاتی که یک تستر خوب در اختیار کارشناسان کابل کشی قرار می‌دهد احتمال قطعی در طول مسیر و میزان متراژ می باشد.
تست فلوک نمونه ای از این نوع تست ها می باشد که با بهره گیری از محصولات شرکت FLUKE  صورت می گیرد برتری این نوع تست نسبت به سایر نمونه های مشابه از آنجایی است که به طور کلی  سرعت و کیفیت جابجایی اطلاعات بر روی بستر شبکه را می‌توان اندازه گیری نمود. در این نوع تست علاوه بر امکان سنجی  ای که روی کابل ها انجام می شود تجهیزات و اتصالات طول مسیر و استانداردهای لازم نیز مورد بررسی قرار می گیرد و در درون دستگاه ذخیره میگردد و در نهایت می‌توان گزارشی کامل را در اختیار داشت.

آزمایش تست فلوک

به طور کلی آزمایش تست فلوک به دو بخش آزمایش چنل و پرمنت تقسیم می شود.

آزمایش تست چنل

نمونه ی ساده تری از آزمایش کابل شبکه میباشد که با استفاده از دو کیستون شبکه کابل ها را به دستگاه متصل کرده و با آن اندازه گیری می کنند.

آزمایش تست OTDR پرمنت

نمونه ی کامل تر از آزمایش قبلی،که این بار کابل را به وسیله ی پچ کورد به هم متصل کرده و با دستگاه اندازه گیری می کنند.
نکته 1 :استاندارد تست فلوک در هر دو نوع چنل و پرمنت مقدار 09 متر طول کابل است.
این آزمایش را می توان در متراژهای مختلف نیز انجام داد و پارامتر ها را نیز بررسی کرد،اما در تست فلوک معیار 09 متر می باشد
نکته 2 :کابلی که تست پرمنت را پاس کند،حتما تست چنل را نیز پاس می کند.اما ممکن است کابلی که تست چنل را پاس می کند ،تست پرمنت را پاس نکند.
نکته 3 :طریقه نصب سوکت در کابل های شبکه فویل و شیلددار موضوعی است که بسیاری از افراد را دچار مشکل میکند.به عنوان مثال اگر شما نتوانید کابل مورد نظر را به درستی سوکت بزنید،در آن صورت کابل شما تست را پاس نخواهد کرد،حتی اگر کابل ها شما دارای ضمانت آزمایش تست فلوک باشد. بهتر است برای مکان هایی که سرعت و دقت و حجم انتقال داده ها باید باال باشد مانند بانک ها،ساختمان های هلدینگ،انبارهای بزرگ و دانشگاه ها و … از کابل هایی استفاده شود که تست پرمنت را پاس کند.در مکان هایی که تعداد کاربران متصل به شبکه کم و یا سرعت و دقت و حجم انتقال داده در سطح متوسطی باشد میتوان از کابل های ارزان قیمت تر که تست چنل را پاس می کنند،استفاده کرد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*