کابل شبکه cat5


پانامگ 8 مهر 1402 دقیقه مطالعه
کابل شبکه cat5

کابل شبکه cat5 که مخففcategory5 می‌باشد، در واقع یک کابل زوجی به هم تابیده است که در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده واقع می‌شود. به طور کلی چهار زوج سیم تابیده شده در این کابل به رنگ‌های آبی-سفید آبی، نارنجی-سفید نارنجی، سبز-سفید سبز، قهوه‌ای-سفید قهوه‌ای می‌باشد. دو رشته از سیم‌ها وظیفه انتقال اطلاعات و دو رشته دیگر وظیفه دریافت اطلاعات و ۴ رشته باقی‌مانده وظیفه نویز گیری را بر عهده دارند. در واقع دلیل اصلی این تابیده شدن این است که کم‌ترین میزان نویز را از خود بروز دهند. کابل شبکه cat5 از هم رده‌های خود قدیمی‌تر می‌باشد و به همین علت بعد از سال ۲۰۰۱ میزان استفاده از آن بسیار کاهش پیدا کرد. حال اگر مایلید با مشخصات فنی، کاربرد و انواع این کابل آشنا شوید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

مشخصات فنی کابل شبکه cat 5

•در قسمت ابتدایی و انتهایی کابل شبکه cat5 از پانچ سوکت و همچنین کانکتورهای RJ45 در جهت ساده‌تر منتقل کردن داده‌ها و اطلاعات استفاده شده است.
• قسمت رسانا این کابل به صورت مفتولی (یک تکه) و به شکل رشته‌ای انعطاف‌پذیر که در برابر خم شدن و یا شکستن مقاوم است ساخته شده است. همچنین برای تشخیص این کابل‌ها از یک‌دیگر عبارت cat5 یا عبارت cat5e بر روی هر یک از آن‌ها حک شده است. cat5e در واقع نوع پیشرفته کابل شبکه cat5 می‌باشد که جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌باشد. سرعت انتقال این کابل چیزی در حدود یک مگابایت بر ثانیه است در حالی که سرعت انتقال cat5 در حدود ۱۰۰۰مگابایت بر ثانیه بوده است. همچنین باید ذکر کنیم که cat5e نسبت به cat5 در برابر نویزها و تداخلات الکترومغناطیسی بسیار مقاوم‌تر است.

• خطوط متوازن استفاده شده در این نوع از کابل‌ها باعث بالا ماندن نسبت سیگنال به نویز، آن هم با وجود تداخلات ناشی از منابع خارجی از دیگر زوج‌های سیم می‌شود. این موضوع به این معنی می‌باشد که نویز در چنین شرایطی به کم‌ترین حد ممکن خود می‌رسد.
• حداکثر طول شبکه کابل: حداکثر طول یک قطعه کابل شبکه cat5 چیزی در حدود ۹۰ متر می‌باشد. حال اگر به مسافتی بیش‌تر از ۹۰ متر نیاز باشد، به طور معمول از سخت‌افزارهای فعالی مانند سویچ‌ها و یا تکرار کننده‌ها استفاده می‌شود. در واقع برای ۹۰ متر سیم کشی دائمی هسته مفتولی، دو کانکتور و دو کابل پیچ کورد ۵ متری برای هر انت‌ها یک کابل لازم است.
• روکش کابل شبکه cat5: شیلد خارجی کابل‌ها به طور معمول از جنس پلی وینیل کلراید PVC یا کم دود و بدون هالوژن LSOH می‌باشد.

کاربرد کابل شبکه cat5

• شعاع خمش کابل شبکه cat5: کابل‌های cat5 توانایی خم شدن تا شعاعی تقریبا چهار برابر قطر خارجی خود را دارند.
• سایز مس کابل cat5: از سال ۱۹۹۵به بعد کابل‌های UTP مفتولی که در کابل کشی استفاده می‌شد، نباید ضخیم‌تر از ۲۲AWG و نازک‌تر از ۲۴ AWG و یا (۲۶AWG برای کابل کشی‌های کوتاه‌تر) باشند. این استاندارد همچنان تا بازبینی سال ۲۰۰۹ حفظ شده است.
• فاصله بین خمش سیم‌های مسی: به فاصله بین هر خمش در یک زوج، پیچش گفته می‌شود. در واقع هر یک از چهار جفت سیم موجود در کابل cat5e برای کمینه شدن تداخل بین جفت‌ها، پیچش‌های متفاوتی دارند. پیچش رنگ‌های مختلف در استاندارد مشخص نشده است بنابراین این پیچش‌ها ممکن است در کارخانه‌ها تولید کننده این کابل‌ها متفاوت باشد. اگر قرار باشد از کابل‌ها در کاربردی غیر از اترنت که پیچش ممکن است بسیار مهم باشد، استفاده شود برای دسته‌های مورد استفاده لازم است پیچش اندازه‌گیری شود.

• رتبه‌بندی محیطی: برخی از کابل‌ها بدون اینکه آسیبی ببینید می‌توانند در برابر نور و اشعه ماورا بنفش قرار بگیرند در واقع در برابر نور و اشعه ماورا بنفش از خود مقاومت نشان می‌دهند به این کابل‌ها UV-rated یا UV-stable گفته می‌شود.
کابل‌های که دیرتر می‌سوزند و دود کم‌تری نسبت به PVC تولید می‌کنند کابل plenum rated نامیده می‌شود و از آن در فضایی که استفاده از PVC مجاز نیست، استفاده می‌شود. کابل‌های شیلددار FTP یا SFTP برای محیط‌هایی که نزدیکی به تجهیزات رادیویی ممکن است تداخل الکترومغناطیسی ایجاد کند، مفید می‌باشند. همچنین ممکن است در محیط‌هایی با حداقل شنود مورد استفاده قرار گیرند.

 💥 دیگر محصولات پرفروش بازرگانی پاناتل 💥

📍 تجهیزات مخابراتی | 📍 ترمینال مخابراتی

کاربرد کابل شبکه cat5

کابل شبکه cat5 در شرایط بسیاری استفاده می‌شود که برخی از این شرایط شامل موارد زیر می‌باشد. اما همان‌گونه که تا کنون دریافتید به علت قدیمی بودن این کابل از نوع جدیدتر آن که cat5e می‌باشد بیش‌تر استفاده می‌کنند و در واقع می‌توان گفت کاربرد کمی دارند.

📌 یکی از موارد کاربرد این کابل‌های بدون شیلد، همانگونه که پیش‌تر گفته شد برای مودم و شبکه‌های کامپیوتری محلی می‌باشد.
📌برای شبکه‌های دانشگاهی، بیمارستانی و همچنین سازمان‌هایی که کابل‌های متعددی از کنار یک‌دیگر می‌گذرند از کابل‌های شبکه‌ای شیلد دار استفاده می‌شود.
📌 از دیگر موارد مورد استفاده این نوع از کابل‌ها می‌توان به توپولوژی ستاره‌ای که بیش‌تر در ادارات دیده می‌شود اشاره کرد.
📌 همچنین از این کابل‌ها برای دریافت و ارسال داده‌ها نیز استفاده می‌کنند. به همین علت یک سوکت RJ45 در دو طرف کابل استفاده می‌کنند تا به راحتی به کامپیوتر و سایر تجهیزات متصل شود.
📌 امروزه دیگر استاندارد cat5 منسوخ شده است و در شبکه‌های بسیار کوچیک از آن استفاده می‌شود. برای استفاده در شبکه‌های بزرگ‌تر می‌توان از کابل شبکه ۱۰متری cat6 استفاده کرد.
📌 این نوع از کابل‌ها برای حمل سیگنال انالوگ و دیجیتال در تلفن و ویدیو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اما در حالت کلی می‌توان گفت از کابل شبکه cat5 در انتقال داده‌ها و اطلاعات شبکه‌های کامپیوتری محلی مانند اترنت استفاده می‌شود.

کابل شبکه cat5

استاندارد کابل شبکه cat5

مشخصات کابل cat5 در استاندارد ANIS/ TIA/ EIA-568-A و با تفضیل بیش‌تر در TSB-95 آورده شده است. این اسناد ویژگی‌های کارایی و الزامات تست برای فرکانس تا ۱۰۰ مگا هرتز را مشخص می‌کند.

─── ⋆⋅☆⋅⋆ ──

جهت خرید و یا استعلام قیمت به روز ترانکینگ و تجهیزات شبکه با کارشناسان بازرگانی پاناتل در تماس باشید :

021-66703770 📞

──────────────────

انواع کابل شبکه cat5

کابل cat5 در نوع cat5 و نوع پیشرفته آن یعنی cat5e طراحی و تولید و در بازار عرضه می‌گردد. این دو نوع کابل با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشند و همین تفاوت‌ها علت استفاده گسترده از نوع cat5e و کاهش کاربرد cat5 شده است. در واقع فرکانس استفاده شده ۱۰۰ مگاهرتز و فرایند ساخت این دو کابل با یک‌دیگر مشابه است. این دو کابل در نحوه چیدمان سیم‌ها نیز با یک‌دیگر یک‌سان می‌باشند. اما تفاوت اصلی آن‌ها در مشخصات آن‌ها با یک‌دیگر می‌باشد. به صورت کلی هدف از طراحی و تولید cat5e کاهش میزان مکالمه متقابل یا همان تداخلات بین جفت سیم است. نوع پیشرفته این کابل می‌تواند سرعت انتقال سریع‌تر از ۱۰۰۰ مگابایت در ثانیه تا ۱ گیگابایت در ثانیه (گیگابایت اترنت) ارائه دهد. از مزیت‌های دیگر می‌توان به انعطاف‌پذیری اشاره کرد که cat5e از انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به cat5 برخوردار است. بنابراین می‌توان آن را خم کرد تا در فضاهای کوچک نیز قرار بگیرد. امروزه برخی از کابل‌های جدید cat5 ممکن است با مشخصات cat5e مطابقت داشته باشد اما با این حال گواهینامه کابل شبکه ۵e را ندارند.

مقایسه کابل شبکه cat5 با کابل شبکه CAT6

همان‌گونه که مشخص است کابل شبکه cat6 سری جدیدتر و پیشرفته‌تر کابل شبکه cat5 است. بنابراین علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با یک‌دیگر متفاوت هستند از نظر ساختاری نیز بسیار متفاوت هستند. در این بخش به بررسی تفاوت‌های این مدل از کابل‌های شبکه‌ای می‌پردازیم. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.
✔️ اولین مورد این است که کاهش تداخل در کابل شبکه‌ای cat6 بسیار کم‌تر می‌باشد.
✔️ از موارد دیگر می‌توان به کارایی و کارآمدی اشاره کرد که در کابل شبکه cat6 بسیار پیشرفته‌تر و کارآمدتر می‌باشد.
✔️ پهنای باند در cat6 چیزی در حدود ۲۵۰ مگاهرتز است؛ اما در cat5 این عدد چیزی در حدود ۱۰۰ مگاهرتز است.
✔️ استاندارد cat5 استاندار مورد استفاده در شبکه‌های محلی یا همان اترنت است و دیگر منسوخ شده است.
✔️ کابل شبکه cat6 بین هر دو زوج سیم از فویل استفاده می‌شود. استفاده از فویل باعث بهبود این کابل‌ها شده است چراکه میزان نویز آن بسیار کم‌تر است.
✔️ اگر بخواهیم این کابل‌ها را از نظر قطر بررسی کنیم باید گفت قطر کابل‌ها cat5 نسبت به cat6 کم‌تر می‌باشد.
✔️ از کابل شبکه cat6 می‌توان در مسافت‌های طولانی به راحتی استفاده کرد چراکه افت ولتاژ در این نوع از کابل‌ها نسبت به نوع cat5 پایین‌تر است.

انواع کابل شبکه cat5

کلام آخر

همان‌گونه که تا کنون دریافتید کابل شبکه cat5 کابلی است که در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده واقع می‌شوند. بیش‌تر این کابل‌ها بدون شیلد می‌باشد اما به صورت شیلددار نیز تولید می‌شوند. در موارد بسیاری کاربرد دارند که انتقال داده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری محلی و همچنین جلوگیری از ایجاد نویزهای مختلف مهم‌ترین موارد است. حال سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعات جامع و کاملی در ارتباط با کابل شبکه cat5 در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*