نرم افزار مانیتورینگ شبکه


پانامگ 10 آذر 1401 4 دقیقه مطالعه
نرم افزار مانیتورینگ شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه

برای اینکه بدانید شبکه زیرساخت سازمان یا شرکت و یا حتی منزل شما دارای چه وضعیتی است و اینکه در کل دارای چه حجمی از استفاده شبکه اینترنت زیرساختی شما می باشد ، به نرم افزار مانیتورینگ شبکه نیاز دارید . برای مانیتورینگ شما حتما به نرم افزار های مورد نیاز در این زمینه احتیاج خواهید داشت که ما در اینجا به شما در این زمینه اطلاعات لازم را ارائه می دهیم .

زیرساخت شبکه

زیرساخت شبکه شما شامل مواردی مانند منابع نرم افزاری و سخت افزاری شبکه است. این منابع دستگاه هایی مانند سرورها، فایروال ها، وای فای و سوئیچ ها را شامل می شوند. لازم است این دستگاه ها را با دقت پیکربندی و نگهداری کنید.

روترها به شما در اتصال شبکه خصوصی سازمان به اینترنت کمک می کنند. می‌ توانید از سوئیچ‌ ها برای اتصال همه دستگاه‌ های موجود در شبکه‌ های خودتان مانند چاپگرها و رایانه‌ ها به یکدیگر استفاده کنید. انجام این کار تضمین می کند که دستگاه های شما می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فایروال شبکه، از شبکه شما در برابر نفوذ محافظت کرده و به شما در کنترل ترافیک خروجی و ورودی کمک می کند. شما می توانید فایل های داده، پایگاه داده ها و برنامه های کاربردی خودتان را در سرورها ذخیره کنید.

این ها اجزای اصلی شبکه شما هستند. البته مواردی تبلت، تلفن، چاپگر و رایانه شخصی هم شامل این زیرساخت است. مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که شبکه شما همیشه به طور موثر کار می کند.

مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ شبکه به این معنی است که شما به طور مستمر شبکه خودتان را نظارت خواهید کرد. انجام این کار به شما در شناسایی و رفع مشکلات عملکرد شبکه کمک می کند. ابتدا باید آمار و اطلاعات مربوط به شبکه را جمع آوری کنید. این آمار به شما در تعیین وضعیت کیفیت شبکه کمک می کند. بررسی و مانیتورینگ مستمر شبکه به شما در رفع آسیب‌ پذیری ‌ها و باگ‌ های مختلف نیز کمک خواهد کرد. لازم است به صورت مستمر روی سخت افزار و نرم افزار شبکه خودتان نظارت داشته باشید.

مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند تا علت اصلی مشکلات را شناسایی کرده و از بین ببرید. نظارت مستمر شبکه یافتن مشکلات احتمالی در شبکه را برای شما امکان پذیر می کند. انجام این کار به شما این امکان را می دهد تا به طور فعال و پیشگیرانه مشکلات را قبل از وقوع حل کنید. به عنوان مثال، مانیتورینگ شبکه به شما در شناسایی و حل مشکلاتی مانند کندی شبکه کمک می کند. این نوع مشکلات می توانند کل سازمان شما را تحت تاثیر قرار دهند.

چه زمانی می‌توان از مانیتورینگ استفاده کرد؟

در بسیاری از موارد، مستقل از راه‌حل انتخاب شده، ما بر این واقعیت پافشاری می‌کنیم که مانیتورینگ شبکه هسته ی فعالیت هر سازمان یا شرکت است.

اگه کسب و کار شما فراهم کردن خدمات برای مشتریان هستش و این خدمات به زیرساخت شما بستگی داره، پس شما حتما باید شبکه رو هر لحظه مانیتور کنید تا قادر باشین خطاهای موجود رو شناسایی و رفع کنین و از رنجش مشتریان به علت یک سرویس Down شده جلوگیری کنید.

در صورتی که خدمات مشتریان شما مستقل از شبکه‌ ها و دستگاه‌ هاتون باشه، شما باید به خاطر داشته باشید که در هنگام اقدام به استفاده از ایمیل سرور ، سیستم‌های DHCP، DNS شبکه رو پایش کنید. اما مهمه که بدونین که هیچ‌وقت راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ شبکه رو به بهونه‌ی اینکه نمی‌خواهید تصمیم شتاب‌زده بگیرید به تاخیر نیندازید، خصوصاً اگه شبکه شما در حالت اختلال هستش.

دستگاه‌های شبکه که دچار مشکل هستن میتونن روی عملکرد شبکه تاثیر بگذارد. با مانیتورینگ پیوسته شبکه میشه این دستگاه‌ها رو سریع تر شناسایی و حذف کرد. اولین قدم اینه که این دستگاه‌ها و شاخص‌های عملکردی مرتبط شناسایی بشن. قدم دوم اینه که فاصله زمانی مانیتورینگ رو مشخص کنین.

دستگاه‌هایی مثل دسکتاپ ها یا پرینترها خیلی حساس نیستن و نیازی نیست به صورت مداوم مانیتور بشن. از سوی دیگر، سرورها، روترها و سوئیچ‌ها وظایف بسیار حیاتی دارن و باید دائما تحت نظارت باشن. برای دستگاه‌هایی با حساسیت کم میتونین فقط یک سری از شاخص‌ها رو به صورت انتخابی مانیتور کنین.

ویژگی های نرم افزار مانیتورینگ شبکه

1-  امکان ارسال هشدار

نرم افزار مانیتورینگ شبکه باید قادر به پیکربندی و ارسال هشدار به صورت انبوه باشه و امکان ارسال این هشدارها از طریق کانال‌های ارتباطی متفاوت فراهم باشه ( مانند: ایمیل، پیام کوتاه، دستگاه آژیر، ابزار نمایشگر اخطار و غیره).

 

2- کاربر پسند بودن نرم افزار مانیتورینگ شبکه

خیلی مهمه که ابزاری که انتخاب می‌کنین کاربر پسند باشه، این موضوع به این معنیه که اجزای مورد نیازتون در داشبورد نمایش داده شه، قابلیت دسترسی آسان داشته یاشه و به راحتی مورد استفاده قرار بگیره.

 

3- شناسایی دستگاه ها به صورت خودکار

این که نرم افزار پایش شبکه منتخب شما، امکان‌ شناسایی خودکار دستگاه‌‌ها و اجزای مرتبط با اونو داشته باشه، منجر به استفاده حداکثری از زمان و افزایش قابل توجه کارایی میشه.

 

4- یکپارچگی با سرویس‌های ابری

اگر شرکت یا سازمان شما سرورهای ابری استفاده می‌کند، آنگاه می‌بایست بررسی نمایید که آیا سیستم مانیتورینگ شبکه موردنظر با شرکتی که سرورهای ابری را پیشنهاد می‌دهد قابلیت یکپارچگی دارد یا خیر.

 

5- مانیتورینگ تعداد بالای دستگاه‌ها

سیستم مانیتورینگ شبکه باید قادر به پایش تعداد زیادی از دستگاه‌‌ها باشه، بدون اینکه کارایی آن کاهش پیدا کنه. در نرم افزار مانیتورینگ بینا، شاخص‌ها و اینترفیس‌های بیش از ۳۰۰۰ دستگاه، قابل مانیتور هست.

 

6- مانیتورینگ انواع پروتکل های شبکه

ابزار پایش انتخابی شما باید قادر به مانیتور کردن تعداد زیادی از پروتکل‌ها مانند: UDP، TCP SNMP، WMI، HTTP(s)، DNS و غیره باشه.

 

7- یکپارچگی با ماشین‌های مجازی

فراموش نکنید که دستگاه‌های مجازی نیز به شبکه تعلق دارند و در یک دستگاه فیزیکی می‌توان با دستگاه‌های دیجیتال مختلف برابری کرد. به همین دلیل می‌بایست اطمینان حاصل کرد که مانیتور شبکه به گونه‌ای صحیح با دستگاه‌‌های مجازی یکپارچه شود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*