راهنمای خرید رک شبکه


panamagadmin 6 فروردین 1403 دقیقه مطالعه
راهنمای خرید رک شبکه

در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا بدانید که موقع خرید رک شبکه به چه نکاتی باید توجه کنید و چه چیزهایی را باید حتماً در نظر بگیرید. رک شبکه به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه محسوب می‌شود زیرا قرار است از اصلی‌ترین قسمت‌های شبکه محافظت کند. یک رک شبکه نامناسب می‌تواند خسارت‌های زیادی به تجهیزات شبکه وارد کند همچنین این وسیله فضای زیادی را اشغال می‌کند و باید به طوری انتخاب شود که نه زیاد بزرگ و دست و پا گیر باشد و نه خیلی کوچک و کم ظرفیت. در این راهنما به شما می‌گوییم که چطور باید ابعاد مناسب رک را انتخاب کنید و چگونه رک‌ها را اندازه‌گیری کنید.

راهنمای خرید رک شبکه

کاربرد رک شبکه چیست ؟

قبل از اینکه به راهنمای خرید رک شبکه برویم، بهتر است این قطعه را بیشتر بشناسیم و با کاربردهای آن آشنا شویم. رک‌های شبکه، کابینت‌های فلزی بزرگی هستند که داخل آن‌ها به شکل طبقه‌بندی شده است. در این رک‌ها، می‌توانید تجهیزات شبکه‌ی خود مانند روتر، سوئیچ یا مودم را نگهداری کنید تا آسیبی نبینند. علاوه بر بدنه‌ی اصلی رک، رک‌ها یکسری متعلقات هم دارند که عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، فن رک برای تهویه و خنک‌سازی بیشتر تجهیزات یا قفل رک برای تأمین امنیت بیشتر در رک. رک‌های شبکه وظیفه‌های مهمی در شبکه دارند. مهم‌ترین کاربردهای یک رک در شبکه عبارتند از:

حفاظت از تجهیزات شبکه در برابر آسیب‌های محیطی
نظم بخشیدن به تجهیزات شبکه و چیدمان درست و اصولی آن‌ها
افزایش طول عمر تجهیزات شبکه به خاطر جابجایی کمتر
مدیریت بهتر تجهیزات و عیب‌یابی سریع‌تر آن‌ها
کابل‌کشی مرتب‌تر و جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و اتصالات
صرفه‌جویی در فضا خصوصا با استفاده از رک‌های دیواری
حفظ امنیت تجهیزات و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آن‌ها
توسعه‌ی راحت‌تر تجهیزات شبکه و سازماندهی ساده‌تر آن‌ها
ایجاد یک سیستم تهویه‌ی و خنک‌سازی مناسب برای تجهیزات
با شناخت کاربردهای رک شبکه، می‌توانید انتخاب بهتری برای نیازهای شبکه‌ی خود داشته باشید.

رک دیواری و رک ایستاده چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

اکنون که با رک‌های شبکه آشنا شدید، بهتر است با انواع مدل‌های آن‌ها نیز آشنا شوید. به طور کلی، رک‌های شبکه سه نوع اصلی دارند:

رک ایستاده: رک‌های ایستاده، معمولاً برای نصب در داخل اتاق یا فضاهای بسته استفاده می‌شوند. این رک‌ها کابینت‌های ساده‌ای هستند که در گوشه اتاق قرار داده می‌شوند و تجهیزات داخل آن‌ها چیده می‌شود. یک رک ایستاده ظرفیت زیادی دارد و معمولاً سایزهای بزرگ آن برای دیتاسنترها و شبکه‌های بزرگ استفاده می‌شود. یکی از مزایای این نوع رک این است که در بیشتر مدل‌ها، پنل‌های رک قابلیت قفل شدن دارند.

رک دیواری: این نوع رک دومین نوع رایج از رک‌های شبکه است. رک‌های دیواری برای شبکه‌های کوچک و فضاهای محدود استفاده می‌شوند. این نوع رک روی دیوار نصب می‌شود و به همین خاطر نمی‌توان داخل آن تجهیزات سنگین قرار داد. در واقع، رک دیواری ظرفیت تحمل وزن‌های سنگین را ندارد و نسبت به رک‌های ایستاده کوچکتر هستند. رک‌های دیواری برای فضاهایی که رفت و آمد افراد زیاد است و تجهیزات باید دور از دسترس باشند، انتخاب خوبی هستند.

رک اوتدور: این مدل از رک‌های شبکه که به اندازه دو نوع قبلی کاربرد ندارند، برای فضاهای بیرونی استفاده می‌شوند. رک‌های اوتدور به لحاظ ویژگی‌های ظاهری تفاوت زیادی با رک‌های ایستاده و دیواری ندارند؛ اما، از نظر استحکام و مقاومت بهتر از مدل‌های دیگر هستند. در واقع، رک‌های اوتدور طوری ساخته شده‌اند که بتوانند در برابر آسیب‌های محیطی مانند حرارت، نور خورشید، مواد شیمیایی، رطوبت و ضربه مقاومت کنند.

رک دیواری و رک ایستاده چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

مشخصات فنی رک

انتخاب یک رک خوب باید بر اساس فاکتورهایی مثل اندازه رک، امنیت رک، کاربرد، متعلقات رک موردنیاز، قیمت و برند رک انجام بشود.

به اندازه‌ها توجه کنید:اندازه رک یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در راهنمای خرید رک شبکه به آن می‌پردازیم. وقتی صحبت از ابعاد رک می‌شود منظور عرض، عمق و ارتفاع رک است. معمولا رک‌ها عرض و عمق استانداردی دارند و در ارتفاع‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برای اندازه‌گیری ارتفاع یک رک از واحدی به نام یونیت استفاده می‌شود که با حرف U نمایش داده می‌شود و هر یک واحد یونیت یعنی 1U، معادل 1.75 اینچ یا 44.45 میلی‌متر است معمولا ارتفاع طبقه‌های یک سرور بین 1 تا 4 یونیت است و در مجموع این ارتفاع‌ها به شما ارتفاع کلی رک را می دهد.

ارتفاع رک: رک‌های دیواری معمولا ارتفاعشان بین 6 تا 12 یونیت است. رایج‌ترین اندازه‌هایی که برای ارتفاع یک رک دیواری در بازار وجود دارد 6، 7، 9 و 12 یونیت است اما برای رک‌های ایستاده ارتفاع خیلی بیشتر است زیرا ظرفیت‌ آنها بالاتر است، این نوع رک از 12 تا 47 یونیت ارتفاع دارند.

عرض رک: عرض رک یعنی فاصله دو قسمت جلویی رک از همدیگه یا به عبارت بهتر همان پهنای رک. معمولا رک‌های دیواری و ایستاده عرض برابر دارند و هر دو نوع رک با عرض‌های 60 و 80 سانتی‌متری ساخته می‌شوند. این اندازه‌ها معمولا، عرض داخل رک‌ها که تجهیزات نصب می شود را نشان می‌دهد اما عرض خارجی رک‌ها بین 10 تا 21 اینچ است. 

عمق رک: منظور از عمق رک، فاصله‌ی قسمت جلویی رک تا قسمت پشتی آن است. عمق داخلی رک‌ها هیچ استاندارد مشخصی ندارد و بسته به ابعاد و برند رک، می‌تواند متفاوت باشد اما عمق خارجی برای رک‌های دیواری معمولا 45، 55 یا 60 سانتی‌متر و برای رک‌های ایستاده 60، 80، 100 و 120 سانتی‌متر است.

استاندارد متعلقات رک

پاورماژول: پاورماژول‌ها تجهیزات توزیع برق در داخل رک هستند که به آنها PDU نیز گفته می‌شود. این تجهیزات به دو شکل افقی و عمودی ساخته می‌شوند و ظرفیت نوع عمودی‌شان بیشتر است. پاورماژول‌ها با تعداد پورت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و تا 40 پورت خروجی نیز در بازار موجود است. پاورماژول‌ها انواع مختلفی دارند و نوع‌های پیشرفته‌تر آن‌ها قابلیت‌های مانند کنترل از راه دور یا مانیتورینگ را دارند.

فن رک: فن رک یکی از متعلقات رک الزامی برای تجهیزات است، این فن‌ها برای تهویه‌ی هوای داخل رک و خنک کردن تجهیزات به کار می‌روند و از ورود گرد و غبار داخل رک جلوگیری می‌کنند. فن‌ها دو نوع بوشی و بلبرینگی دارند و تعداد پره‌های موجود در یک فن رک متفاوت است. طراحی این فن‌ها به دو شکل افقی و عمودی است و سایز آنها با واحد یونیت مشخص می‌شود.

سینی رک: سینی‌های رک برای جدا کردن طبقات رک از همدیگه استفاده می‌شوند. این سینی‌ها در دو نوع ثابت و متحرک طراحی شده‌اند که نوع متحرک به شکل ریلی روی رک سوار می‌شوند.

بلنک پنل: پنل بلنک یا آزاد برای پر کردن فضاهای خالی داخل رک استفاده می‌شود. این کار علاوه بر زیباتر و منظم‌تر نشان دادن داخل رک، به امنیت بیشتر آن نیز کمک می‌کند. این پنل‌ها بر اساس ارتفاعشان با واحد یونیت مشخص می‌شوند و از 1 تا 4 یونیت ارتفاع دارند.

لایت پنل: لایت پنل‌ها یکسری لامپ‌های LED یا مهتابی هستند که روشنایی داخل رک را تامین می‌کنند. این لامپ‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا تسلط بیشتری روی تجهیزات داخل رک داشته باشد و راحت‌تر عیب‌یابی این تجهیزات را انجام دهد.

نگهدارنده کابل: این قطعه داخل رک برای نگهداری کابل‌ها و ایجاد نظم بیشتر در داخل رک استفاده می‌شود. این نگهدارنده‌ها هم مانند پاورماژول، دو نوع افقی و عمودی دارند و به شکل‌هایی مانند دردار و قلابی ساخته می‌شوند.

استاندارد متعلقات رک

امنیت رک شبکه

امنیت یک رک، از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. معمولاً رک‌های شبکه به صورت قفل‌دار ساخته می‌شوند اما بعضی از مدل‌ها قفلی ندارند یا قفل‌شان به اندازه کافی امن نیست بنابراین خرید یک قفل رک جداگانه می‌تواند به تضمین امنیت رک کمک زیادی کند. در بازار، انواع مختلفی از قفل‌های رک موجود هستند که بسته به سطح امنیتی که مدنظرتان است می‌توانید نوع مناسب را انتخاب کنید. انواع رایج قفل‌های رک شامل قفل‌های سوئیچی، ریتال و دیجیتالی هستند.

قفل‌های دیجیتالی به حسگر اثر انگشت مجهز می‌شوند و امنیت بسیار بالایی دارند. این نوع قفل‌ها از سیستم‌های شناسایی بیومتریک استفاده می‌کنند که تشخیص اثر انگشت را انجام می‌دهند. به این ترتیب، دسترسی به رک تنها با تأیید اثر انگشت ممکن است و احتمال نفوذ غیرمجاز به شبکه به شدت کاهش می‌یابد.

وزن تجهیزات در رک

خرید رک باید براساس میزان تجهیزاتی که می‌خواهید در آن نصب کنید، انجام شود. به عبارت دیگر، نباید رکی را خرید که تحمل وزن تجهیزات شما را نداشته باشد. در هنگام خرید رک، حتماً باید ظرفیت آن را بررسی کرده و با وزن تجهیزاتتان مقایسه کنید. معمولاً رک‌های دیواری ظرفیت زیادی ندارند و نمونه‌های ظرفیت بالای آن‌ها قادر به تحمل وزن تا 60 کیلوگرم هستند اما رک‌های ایستاده را می‌توان برای تجهیزات سنگین نیز استفاده کرد برخی از مدل‌های رک ایستاده، قابلیت تحمل وزن تا 1000 کیلوگرم را دارند.

وزن تجهیزات در رک

انتخاب بهترین برند در خرید رک

بیشتر رک‌های موجود در بازار، از برندهای ایرانی هستند که معمولاً به خوبی معروف هستند و رک‌های با کیفیت و قیمت مناسبی تولید می‌کنند. انتخاب یک برند مطمئن برای خرید رک شبکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا کیفیت و طول عمر رک مستقیماً بر عملکرد سایر تجهیزات تاثیر می‌گذارد. در این بخش از راهنمای خرید رک شبکه، با چند برند ایرانی مطرح در زمینه تولید رک شبکه آشنا می‌شوید:

برند HPI: یکی از برندهای برتر ایرانی در حوزه تجهیزات شبکه، HPI است. این برند از استانداردهای امنیتی و کیفیتی برجسته‌ای برای ساخت محصولاتش استفاده می‌کند. HPI انواع رک‌های دیواری، ایستاده و لابراتوری را با تنوع بالا به بازار عرضه می‌کند. رک‌های دیواری این برند از سایز 6 تا 12 یونیت و رک‌های ایستاده آن از سایز 12 تا 47 یونیت را تولید می‌کند.

برند HPA: برند دیگری که در زمینه تولید رک شبکه فعالیت می‌کند، HPA است. این شرکت محصولات خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌کند. انواع رک‌های ایستاده و دیواری از این برند در دسترس هستند. این برند همچنین رک‌های دیواری از 6 تا 12 یونیت و رک‌های ایستاده از 12 تا 47 یونیت تولید می‌کند.

برند پایا: شرکت پایاسیستم، یک شرکت ایرانی زیرمجموعه شرکت HP آمریکا و ریتال آلمان است که محصولاتی مشابه برندهای معروف دیگر تولید می‌کند. رک‌های پایا در انواع مختلف از نظر کاربری مانند اقتصادی، تجاری، دیواری، اوتدور و پیشرفته تولید می‌شوند. اندازه رک‌های دیواری پایا از 6 تا 12 یونیت و رک‌های ایستاده این شرکت از 16 تا 47 اینچ متغیر است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*