تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP


پانامگ 3 مهر 1402 دقیقه مطالعه
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه ابزاری است که امکان تبادل داده‌ها را بین کامپیوترهایی که تحت یک شبکه قرار داده شده‌اند میسر می‌سازد. کابل‌های شبکه به لحاظ نوع کاربری و موقعیت مکان استفاده با هم تفاوت‌هایی دارند. امروزه شرکت‌های سازنده کابل شبکه؛ انواع مختلف آن‌ها را با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود تولید و به بازار عرضه می‌کنند. از انواع مختلف کابل‌های شبکه می‌توان به کابل‌های جفت تابید شده، کابل‌های کواکسیال و کابل‌های فیبر نوری اشاره کرد و از شبکه‌های استفاده‌کننده از بستر کابل‌های شبکه هم می‌توان از شبکه‌های محلی LAN، شبکه‌های شهری MAN و شبکه‌های گسترده WAN نام برد. در مقاله پیش‌رو قصد داریم ضمن معرفی کابل شبکه UTP و SFTP و همچنین بررسی ویژگی‌های ساختاری و کاربردی هر کدام؛ تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP را به صورت ریزتر مورد بررسی قرار دهیم.

کابل شبکه چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ کابل شبکه Network Cable از دسته کابل‌هایی است که در شبکه‌های کامپیوتری برای اتصال بین تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. جنس کابل شبکه اغلب از سیم‌های مسی یا شیشه‌ای ساخته می‌شود. این دسته از کابل‌ها در واقع ارتباط فیزیکی بین دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه را برقرار کرده و به لحاظ استانداردهای تولیدی، نوع کابل و تعداد پین‌ها با هم تفاوت‌های قابل توجهی دارند. این نوع از کابل‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی مانند کامپیوترها، سوئیچ‌ها و روترها با هم به کار برده می‌شوند. با توجه به تفاوت‌های موجود بین انواع کابل‌های شبکه؛ انتخاب کابل مناسب برای یک شبکه بستگی به نوع نیاز و استانداردهای مورد نیاز آن شبکه دارد. از همین حیث دو ساختار بزرگ استفاده کننده از کابل‌های شبکه؛ شبکه اترنت (اتصال تجهیزات در شبکه‌های LAN) و شبکه فیبر نوری (شبکه‌های بسیار بزرگ و بلند مسافت) است. ضمنا متداول‌ترین انواع کابل‌های شبکه مصرفی در حال حاضر در دنیا؛ کابل‌های شبکه UTP و SFTP هستند که در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر در زمینه تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP خواهیم پرداخت.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه UTP چیست؟

کابل شبکه Unshielded Twisted Pair که به اختصار کابل UTP نیز نامیده می‌شود؛ یک نوع کابل شبکه اترنت است که استفاده از آن در شبکه‌های محلی LAN بسیار رایج است. این دسته از کابل‌های شبکه فاقد هر گونه لایه محافظتی بر روی زوج سیم‌های تابیده شده خود هستند و به همین دلیل اغلب نویز زیادی در این کابل‌ها مشاهده می‌شود. یک تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP این است که کابل‌های شبکه UTP جز کابل‌های ارزان قیمت محسوب می‌شوند و همچنین زمانی که دیتاها خیلی اهمیت چندانی نداشته باشند؛ استفاده از این کابل‌ها بیشتر مرسوم است. این نوع از کابل‌ها شامل ۴ زوج سیم به هم تابیده هستند که با قدرتی معادل ۱۰۰ اهم در اتصالات شبکه نقش کارکردی دارند.

از ویژگی‌های این کابل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔️ هزینه پایین
✔️ سازگاری زیاد با بیشتر تجهیزات شبکه
✔️ استفاده گسترده در شبکه‌های کامپیوتری

کابل شبکه UTP چیست؟

کابل شبکه SFTP چیست؟

کابل شبکه Shielded Foiled Twisted Pair به اختصار کابل SFTP نیز نامیده می‌شود و استفاده از آن در شبکه‌های محلی LAN و با استفاده از استانداردهای اترنت متداول است. در این دسته از کابل‌های شبکه بر روی زوج سیم‌های تابیده شده؛ لایه شیلد و فویل قرار گرفته و سپس روکش اصلی بر روی آن کشیده می‌شود. از این‌رو میزان حفاظت این دسته از کابل‌ها در حد حداکثری در نظر گرفته می‌شود تا برای استفاده در محیط‌های خاص و حساس مانند اماکن صنعتی مناسب باشند. لذا هیچ‌گونه نویزی در این کابل‌ها وجود ندارد و در مواقعی که دیتا اهمیت زیادی داشته باشد؛ بهترین گزینه استفاده از کابل‌های شبکه SFTP است. لذا درجه بالای حفاظت‌شدگی کابل شبکه SFTP اولین و مهم‌ترین تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP است.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔️ مقاومت و پایداری زیاد
✔️ استفاده در کاربردهای صنعتی
✔️ استفاده در برنامه‌های خاص یا امنSecurity و تجهیزات صوتی و تصویری Audio/Video

کابل شبکه SFTP چیست؟

چه تفاوتی میان کابل شبکه UTP و SFTP وجود دارد؟

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است که در ذیل به تعدادی از این جنبه‌ها مختصرا اشاره شده است:
✔ تفاوت‌های ظاهری و ویژگی‌های فیزیکی دو کابل مثل شیلد، جفت‌بندی، حساسیت یا مقاومت در برابر نویز و تداخلات الکترومغناطیسی
✔ تفاوت‌های کاربردی و نوع استفاده مثل کاربردهای داخلی، آفیس‌ها، محیط‌های صنعتی یا غیرصنعتی
✔ تفاوت قیمت و هزینه استفاده از دو کابل در مقایسه با هم
✔ تفاوت استانداردهای تولیدی

 💥 دیگر محصولات پرفروش بازرگانی پاناتل 💥

📍 تجهیزات مخابراتی | 📍 ترمینال مخابراتی

 

کدام یک انتخاب بهتری است؟ کابل شبکه UTP یا کابل شبکه SFTP

در پاسخ به این سوال که کدام یک از کابل‌های شبکه UTP و SFTP برای استفاده بهتر هستند؛ بایستی به نوع مصرف، مکان کاربری کابل و تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP توجه کرد.
🔹 اگر کاهش میزان نویز در تبادل دیتاها در زمان استفاده برای کاربر اهمیت شاخص داشته باشد؛ قطعا استفاده از کابل SFTP را باید در دستور کار خود قرار دهد. زیرا همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد این دسته از کابل‌ها قادر هستند میزان تداخلات الکترومغناطیسی در سیگنال‌ها را به صفر برسانند ولی در مقابل کابل‌های UTP فاقد این ویژگی هستند.
🔹 کابل‌های SFTP نسبت به انواع UTP به دلیل داشتن حفاظ بیشتر علاوه بر قابلیت کاهش نویز؛ مقاومت فیزیکی بیشتری دارند و در شرایط محیطی و اقلیمی سخت قابلیت پایداری بیشتری دارند. لذا در صورتی‌که مکان استفاده کابل شبکه؛ مخاطرات مکانیکی یا اقلیمی نداشته باشد می‌توان از کابل‌های UTP استفاده کرد.
🔹 به دلیل ویژگی‌های خاص ذکر شده برای کابل‌های SFTP این دسته از کابل‌ها قیمت بالاتری نسبت به انواع UTP دارند؛ بنابراین در مواقعی‌که امکان صرف هزینه بیشتر برای کاربر فراهم باشد گزینه مناسب‌تری هستند.
🔹 در مواردی که در شبکه نیاز به اتصالات امن و حفاظت از دیتاها؛ مد نظر کاربران آن باشد کابل SFTP به دلیل مقاومت در برابر تداخلات و نفوذ سیگنال‌ها گزینه مناسب‌تری نسبت به انواع UTP است.
🔹 اگر کاربران شبکه نیازمند سرعت و عملکرد بالا در شبکه خود باشند؛ لازم است که به نوع استانداردهای به کار گرفته شده در تولید کابل دقت کافی داشته باشند. به عنوان مثال در این خصوص استانداردهای کابل‌های شبکه از نوع CAT6A, CAT6, CAT7 تامین‌کننده اتصالات درون شبکه‌ای با سرعت بالا هستند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*