تفاوت کابل شبکه utp با sftp


پانامگ 6 بهمن 1401 6 دقیقه مطالعه
تفاوت کابل شبکه utp با sftp

تفاوت کابل شبکه utp با sftp

کابل شبکه در انواع متفاوت می باشد . دو مورد از انواع این کابل‌ها، کابل UTP با SFTP است. برای دانستن تفاوت این دو نوع کابل ابتدا نیاز است لایه‌های مختلف تشکیل‌دهنده آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در واقع این لایه‌ها، ساختار اصلی کابل را ایجاد می‌کنند و در نام‌گذاری انواع آن‌ها استفاده می‌گردند. کابل‌های زوج به هم پیچیده شده جهت راه‌اندازی شبکه کامپیوتری در انواع و اقسام مختلف استفاده می‌گردند .

روش نام‌گذاری کابل‌های شبکه

در کابل‌های شبکه شماری، لایه حفاظتی به کار برده می‌شود که وظیفه آن‌ها کاهش میزان تداخل‌ها و نویز در خطوط شبکه است. استفاده از این لایه‌ها باعث تنوع کابل‌ها می‌شود؛ البته جنس مغزی کابل شبکه نیز بر کیفیت آن تأثیر بسزایی دارند. سیم و کابل سیمیا از جمله تولیدکننده انواع کابل‌های شبکه بوده که محصولات آن از طریق فروشگاه‌های معتبر قابل تهیه است. از حروف اختصاری برای نام‌گذاری انواع کابل اترنت استفاده می‌گردد. با یادگیری معنای این حروف به‌سادگی می‌توان کابل‌ها را از هم تشخیص داد، این حروف شامل موارد زیر می‌شود:

TP مخفف Twisted Pair = زوج سیم به هم تابیده
F مخفف Foil = ورقه آلومینیوم
U مخفف Unshielded = بدون شیلد
S مخفف Shielded = شیلددار

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش (UTP)

همان‌طور که گفته شد این نوع کابل از زوج سیم‌ها تشکیل شده و در شبکه‌های متعددی به کار گرفته می‌شود. در کابل UTP تمام سیم‌های مسی به‌صورت جداگانه و به‌وسیله مواد عایق پوشش داده شده‌اند. تعداد این سیم‌ها هشت عدد است که به‌صورت جفتی دور هم پیچیده شده‌اند. پیچیدن زوج سیم‌ها برای محدودکردن تخریب سیگنالی ایجاد می‌شود و فقط خاصیت خنثی‌سازی دارد که از تداخل فرکانس رادیویی و تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌نماید.  نکته مهم این است که به دلیل کم‌کردن تداخل میان زوج‌ها، تعداد تابیدن را در زوج سیم‌ها بیشتر می‌کنند که باید گفت تعداد این پیچش‌ها بر اساس قوانین مشخصی صورت می‌پذیرد.

تفاوت کابل UTP و SFTP

در ابتدای مقاله سعی نمودیم که شما را با تعاریف و کاربردهای این دو کابل آشنا نمایم حال زمان آن رسیده است که به سؤال اصلی پاسخ دهیم تفاوت کابل شبکه utp با sftp را بیان کنیم. در کابل شبکه UTP زوج سیم‌ها داری لایه محافظ نمی‌باشند. کابل‌های UTP از تنوع بالایی برخوردار هستند که برخی از آن‌ها یک یا چندلایه حفاظتی دارند، اما نکته‌ای قابل توجهی که وجود دارد این است که بر روی زوج سیم‌ها پوشش محافظ جداگانه‌ای به طور مستقیم قرار نگرفته است. در کابل SFTP در قسمت‌های زیرین لایه محافظ کلی یا به عبارتی شیلد، زوج سیم‌ها توسط لایه‌ای از فویل محافظت می‌گردند. این نکته از اصلی‌ترین علل تفاوت میان کابل شبکه UTP و SFTP  محسوب می‌شود، میزان تداخل الکترومغناطیسی به همین نکته وابسته است.کابل‌های SFTP از تداخل سیگنال کمتری برخوردارند. درصورتی‌که کابل‌های UTP با دلیل قیمت پایین‌تری که تولید و به بازار عرضه می‌شوند محبوبیت بیشتری دارند. کابل‌های UTP و SFTP از پرفروش‌ترین محصولات در این صنعت هستند که داشتن آگاهی لازم از تفاوت موجود میان آن‌ها به شما در انتخاب و خرید کمک بسزایی می‌نماید. جهت انتخاب کابل اترنت مناسب بایستی ابتدا نیازها را شناخت و در مرحله بعد هزینه‌ها را برآورد و بررسی کرد. به طور مثال اگر قصد دارید سیستم خانگی را با سیم به شبکه متصل کنید، نیازمند استفاده از کابل‌های پیشرفته و گران‌قیمت نخواهید بود، اما برای محافظت از اطلاعات شرکت یا سازمان مهم، لازم است کابلی را انتخاب کنید که تداخل نویزها در پایین‌ترین سطح ممکن باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*