تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه


پانامگ 21 دی 1401 5 دقیقه مطالعه
تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه

تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه

کابل اترنت، مفهومی از کابل کشی شبکه است که به طور خاص در شبکه های LAN (local area network)، شبکه های MAN (metropolitan area network) و شبکه های WAN (wide area network) مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت کابل هایی که به منظور اتصال به دستگاه هایی مانند سوییچ، روتر و رایانه های شخصی در اترنت قرار دارند و همچنین برای انتقال داده و تامین انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرند، کابل اترنت گفته می شود. این کابل ها به هنگام راه اندازی شبکه های wired یکی از عوامل مهم هستند زیرا کابل کشی نامناسب و همچنین کابل هایی با کیفیت پایین منجر به عملکرد پایین شبکه خواهد شد. تصویر زیر کابل کشی اترنت در یک مرکز شبکه را نشان می دهد. ما در این مقاله کوتاه قصد داریم تا درمورد تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه با شما صحبت کنیم .

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه، مفهوم گسترده ای از انواع کابل های مورد استفاده در شبکه های مختلف را در بر می گیرد. از کابل های شبکه به منظور برقراری ارتباط و انتقال داده بین شبکه و کامپیوترها استفاده می شود.

کابل شبکه های متفاوتی در بازار وجود دارند و همچنین شبکه های مختلف، نیاز به کابل های متفاوتی دارند. چهار مورد از رایج ترین کابل های شبکه شامل Ethernet crossover، twisted pair، coaxial  و fiber optic می گردد.

تفاوت کابل شبکه و کابل اترنت

کابل اترنت، زیرمجموعه ای از کابل شبکه می باشد. فقط به کابل های شبکه ای که در محیط های اترنت (LAN، MAN و WAN) مورد استفاده  می گیرند، کابل اترنت گفته می شود. معمولا کابل های اترنت به صورت انحصاری به کابل های مسی یا آلومینیومی اشاره دارند.

هرچند که کابل های شبکه نیز به طیف گسترده ای از انواع کابل های مختلف اشاره دارند مانند patch cable و glass optical fiber. در حقیقت می توان گفت به هر کابلی که روی شبکه اعمال می گردد، کابل شبکه گفته می شود.

طبقه بندی کابل اترنت

معمولا اترنت مدرن و جدید بر روی کابل های twisted pair با 8P8C modular RJ45 connectors کار می کنند. UTP یکی از شناخته شده ترین انواع آن است و به آن کابل اترنت گفته می شود. کابل اترنت نیز معمولا بر اساس استانداردهای آن، طبقه بندی می شود.

به عنوان مثال، کابل Cat5e و Cat6 دو مورد از محبوب ترین کابل های اترنت در بازار فعلی محسوب می شوند. سایر کابل های اترنت به روز شده Cat6a و Cat7a برای عملکردهای بالاتر می باشند. تمامی موارد فوق که در گروه کابل اترنت ذکر شده اند، کابل شبکه نیز نامیده می شوند.

با این حال، تکنولوژی مدرن باعث توسعه اترنت شده و به آن امکان می دهد از طریق کابل های کواکسیکال و فیبر نوری کار کنند. این امر با فناوری اولیه اترنت سازگار نبود. این تکامل باعث شد مفهوم کابل اترنت و کابل شبکه به یکدیگر، نزدیک تر شوند. در تصویر زیر محبوب ترین کابل های cat  و cat6 را نشان می دهد.

برخلاف WLAN (شبکه محلی بی سیم)، اترنت یک فناوری با سیم (wired) می باشد. هر سیم ضمیمه شده به این دسترسی شبکه به طور خاص “کابل شبکه” نامیده می شود و به طور کلی “کابل شبکه”. در مورد شبکه می توان گفت هم شبکه ی wired و هم WLAN را تعریف می کند. همان طور که می دانیم، WiFi در دنیای مدرن امروزه بسیار محبوب شده است. آیا در آینده کابل شبکه بی سیم مخصوصی به عنوان جایگزین برای کابل های استاندارد به وجود خواهد آمد؟ ممکن است تغییر در ساختار و عملکرد قابل پیش بینی باشد، اما نیاز به سیم به منظور برقراری ارتباط سرور با هاب همواره غیر ضروری و قابل چشم پوشی است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*