تفاوت بین کابل RJ45 و Cat5


پانامگ 19 خرداد 1401 ۳ دقیقه مطالعه
تفاوت بین کابل RJ45 و Cat5

استاندارد مربوط به کابل RJ45

کابل RJ45 نام خود را از مخفف “RJ” به معنای جک ثبت شده می‌گیرد. عملکردهای آن با گذشت زمان تغییر کرده و بهتر شده است. نوعی اتصال‌دهنده تلفن به حساب می‌آید. آنها معمولاً برای شبکه اترنت استفاده می‌شوند. کابل‌ RJ45 قادر به کار در هر دو فواصل کوتاه و طولانی هستند. از 8 رنگ سیم با هشت پایه مختلف تشکیل شده است.

استاندارد مربوط به کابل CAT5

کابل‌های CAT5 مخفف کابل‌های دسته 5 هستند. این نوع کابل یک کابل جفت پیچ خورده است که در شبکه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. به طور گسترده‌ای برای اهداف خاصی در مکان‌های اداری استفاده می‌شود. CAT5ها بیشتر به دو نوع تقسیم می‌شوند. یعنی کابل‌های CAT5 رشته‌ای و CAT5 محکم. حال به نظر شما تفاوت بین RJ45 و CAT5 چیست؟ هنوز برای پاسخ به این سوال زود است! گرچه این کابل شبکه تقریبا جز انواع کابل شبکه قدیمی محسوب می شود اما در زمان خود بسیار رایج و مورد استفاده بوده است. سرعت کابل شبکه Cat 5 به طور تقریبی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا مسافت ۱۰۰ متر بوده که در گذشته قابل قبول بوده است.

 

اما ، کابل شبکه Cat 5e

همان طور که از نام این دسته بندی انواع کابل شبکه پیدا است، سری Cat5e مرتبط با Cat 5 است اما پیشرفته تر از آن! در این کابل شبکه تداخل را به حداقل رسانده اند ضمن این که سرعت این سری از Cat 5 نسبت به سری ابتدایی تر بیشتر بوده و چیزی در حدود سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. سرعت راه اندازی Cat5e نیز بسیار بالاتر از Cat 5 است. به لحاظ هزینه ای نیز این کابل ها مقرون به صرفه هستند.

 

مقایسه کابل RJ45 و CAT5

بعد از اینکه با کابل RJ45 و CAT5 و عملکرد هر کدام آشنا شدیم، حال وقت آن است که در فاز مقایسه قرار گیریم و تفاوت بین کابل RJ45 و CAT5 را ببینیم. البته که با تعارف بالا شما حتما خودتان به نتایج خوبی رسیده‌اید اما به شما پیشنهاد می‌کنم، نتایج ما را نیز ببینید:

  • RJ45 نوعی اتصال است که ترتیب سیم‌ها را در انتهای کابل فراهم می‌کند. در مقایسه، CAT5 یک استاندارد مربوط به کابل اترنت است.
  • RJ45 برای کنترل نحوه سیم کشی کابل‌ها تا انتها استفاده می‌شود. از طرف دیگر، CAT5 حداکثر سرعتی را که می‌توان با سیم‌های کابل بدست آورد، کنترل می‌کند.
  • CAT5 به راحتی قابل تعویض است و بنابراین مدیریت آن را بدون دردسر می‌توان انجام داد. در عین حال، جایگزینی کابل RJ45 چالش برانگیزتر است.
  • از لحاظ ظاهری، کابل RJ45 دستگاهی است با هشت سیم مختلف رنگی و 8 پایه موجود است. در حالی که CAT5 شامل چهار کابل کدگذاری رنگی پیچ خورده با طول حداکثر 100 متر است.
  • کابل‌های CAT5 توسط افراد مختلف در سراسر جهان برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. در مقابل، سازندگان سخت افزار از کابل RJ45 در دنیا استفاده می‌کنند.

از این مقایسه به چه نتایجی می‌رسیم؟ تفاوت بین کابل RJ45 و CAT5 کاملا بر ما واضح شده و حال می‌توانیم برای مصارف خود به خوبی تصمیم بگیریم. اما بد نیست یک نتیجه گیری کلی در مقایسه کابل های شبکه داشته باشیم.

 

در نهایت

در دنیایی که به طور مداوم در حال رشد است، فناوری‌های مدرن در حال افزایش سریع تقاضاهای مختلف الکتریکی هستند. نیازهای دیجیتالی مختلف هر روز به موارد جدید نیاز دارند. کابل RJ45 و CAT5 به دنیای کابل‌ها تعلق دارند. با این حال، به نظر می‌رسد هر دو این اصطلاحات شبیه یکدیگر هستند، اما از جنبه‌های متعددی، متفاوت هستند. تمامی شواهد و توضیحات بالا پیرامون تفاوت بین کابل RJ45 و CAT5 مواردی را مشخص می‌کنند که برای شما می‌تواند به میزان زیادی مطلوب باشد.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*