تست فلوک کابل شبکه


پانامگ 8 مهر 1402 دقیقه مطالعه
تست فلوک کابل شبکه

به منظور بررسی صحت کابل‌کشی، اطمینان از کارکرد صحیح شبکه، قطع نبودن کابل‌ها پس از پایان فرآیند کابل‌کشی یک شبکه کامپیوتری؛ نیاز به بررسی و تست اقدامات انجام شده است. این تست از طریق ابزاری به نام دستگاه تستر فلوک صورت می‌گیرد و این آزمایش تست فلوک کابل شبکه FLUKE TEST نامیده می‌شود؛ که یکی از کامل‌ترین و معتبرترین تست‌های موجود در این زمینه است. در واقع در حال حاضر در دنیا؛ دستگاه تستر فلوک از بهترین ابزارهایی است که در این خصوص به جهت اندازه‌گیری میزان کیفیت و عیب‌یابی پسیو در شبکه وجود دارد. این دستگاه قادر است اطلاعات دقیقی از کیفیت کابل‌کشی انجام شده، متراژ کابل‌ها، محل قطعی کابل، سرعت شبکه و غیره به کاربران ارائه نماید. این دستگاه ضمن ارائه اطلاعات دقیق؛ همچنین قادر به ذخیره این اطلاعات در خود بوده و می‌تواند گزارش کاملی به صورت کتبی تهیه نماید.

روش کار با تست فلوک

تستر فلوک برای شبکه‌های با طول ۱۰۰-۹۰ متر قابل استفاده است؛ البته برای متراژهای بالاتر هم قابلیت استفاده دارد که از این حیث به مهارت کاربران برای ایجاد تغییرات در دستگاه بستگی دارد. تستر فلوک می‌تواند مشکلاتی مانند خمیدگی و کشیدگی کابل‌ها را تشخیص داده و در هر جایی که نیاز به انجام تعمیرات باشد گزارش تهیه نماید. این ابزار برای انواع کابل‌های مسی و کابل‌های فیبر نوری قابل استفاده است. از این نظر تست فلوک کابل شبکه در بررسی عملکرد لینک، کانال، انواع کابل شبکه و کابل فیبر نوری آزمایش کاملی محسوب شده و قادر است اطلاعات کاملی از کابل، فیبر و نود که دربرگیرنده کیستون‌ها و سایر تجهیزات به کار گرفته شده در شبکه است در اختیار متخصصین شبکه قرار دهد. لذا متخصصین از این طریق و با تست فلوک می‌توانند اطلاعات دقیق و کاملی از کابل‌کشی‌های شبکه به دست آورده و کنترل بهتر شبکه را در اختیار داشته باشند.

استفاده از تست فلوک دارای مزایای کاربردی متعددی است که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
✔️ نمایش محل دقیق مشکل در کابل
✔️ اعلام و تشخیص وجود نویز در شبکه
✔️ تست انواع کابل‌های فیبر نوری
✔️ اعلام دقیق متراژ کابل‌های موجود در شبکه نوری
✔️ بررسی عملکرد و اعلام مشکلات یا نواقص موجود در پچ پنل و پچ‌کوردها
✔️ ارائه گزارش قطع شدگی اتصالات
✔️ سرعت بالا، گراف رنگی گزارش، هزینه مقرون به صرفه

─── ⋆⋅☆⋅⋆ ──

جهت خرید و یا استعلام قیمت به روز ترانکینگ با کارشناسان بازرگانی پاناتل در تماس باشید :

021-66703770 📞

──────────────────

روش‌های تست فلوک

تست فلوک کابل شبکه به دو صورت ذیل انجام می‌شود:

۱- تست فلوک Channel: در این روش که یک نمونه ساده از تست کابل شبکه است؛ برای گرفتن تست فلوک بایستی پس از این‌که دو سر کابل شبکه کیستون زده می‌شود؛ کابل‌ها را از طریق پچ‌کورد به دستگاه متصل نمود. در حقیقت این تست نمونه ساده‌تری از آزمایش کابل شبکه مسی است؛ به این علت که ماژول‌های دستگاه فابریک هستند و به دلیل حضور آن‌ها کابل‌ها به صورت فابریک به دستگاه متصل می‌گردند.

۲- تست فلوک Permanent: این تست روش کامل‌تری نسبت به روش چنل است به گونه‌ای که در این روش بایستی ابتدا پس از کیستون زدن دو سر کابل؛ از طریق ماژول‌های پرمننت تستر؛ کابل به دستگاه متصل شده و سپس تست فلوک گرفته می‌شود. در واقع استفاده از کیستون شبکه باعث شده است که دقت و اطمینان این تست نسبت به تست چنل افزایش یابد و در سطح بالاتری قرار داشته باشد. لازم به ذکر است که در تست پرمننت؛ کابل به طور مستقیم با ماژول ست می‌گردد ولی در تست چنل؛ کابل از طریق یک پچ‌کورد خارجی به دستگاه تستر فلوک متصل گردیده و همین امر باعث می‌گردد که کیفیت تست پرمننت افزایش یابد.

 💥 دیگر محصولات پرفروش بازرگانی پاناتل 💥

📍 تجهیزات مخابراتی | 📍 ترمینال مخابراتی

روش کار با تست فلوک

روش کار یا شروع درست استفاده از دستگاه تست فلوک و سپس انجام تست فلوک کابل شبکه با تحلیل پارامترهایی که پس از انجام آن به دست می‌آیند؛ هر یک مقوله‌های جداگانه‌ای هستند. برای استفاده از این دستگاه اولین قدم مهم؛ تعریف کابل شبکه برای آن است. از جمله انواع کابل‌های قابل تعریف برای تستر فلوک باید به انواع CAT6A, CAT6, UNSHIELDED, SHIELDED, CAT7 اشاره کرد.
قدم بعدی پس از مشخص کردن نوع کابل انجام یکسری تنظیمات بر روی تست فلوک است تا تست به درستی صورت گرفته و TEST LIMIT انجام پذیرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ روش ارزیابی با دستگاه به دو صورت CHANNEL و PERMENNAT انجام می‌شود که روش پرمننت روش کامل‌تر و دقیق‌تری نسبت به روش چنل است. ضمنا لازم به ذکر است که بیشتر کابل‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شوند؛ توانایی پاس کردن این تست را دارا هستند.

طریقه نصب سوکت در تست فلوک

از طریق تست فلوک کابل شبکه اطلاعات متعددی از جمله موارد ذیل می‌توان کسب کرد:
۱- ارزیابی طول کابل مصرفی در شبکه و کیفیت آن
۲- سنجش میزان خلوص مس موجود در کابل‌ها
۳- تاییدیه اصل یا فیک بودن تجهیزات شبکه از جمله کابل‌ها
۴- تست و آنالیز سرعت اطلاعات در شبکه مورد نظر

طریقه نصب سوکت در تست فلوک

قطعا یکی از مراحل اصلی در تست فلوک کابل شبکه نصب سوکت است. به این صورت که از طریق اتصال دو سر کابل به سوکت؛ دستگاه تستر فلوک برای انجام آنالیز شبکه آماده است. اهمیت نصب سوکت به دو سر کابل تا به حدی است که در صورت انجام نادرست یا وجود هر گونه مشکل؛ تست فلوک با مشکل مواجه می‌گردد. نوع شبکه مورد بررسی در انتخاب روش اجرای تست فلوک بسیار مهم است. زیرا شبکه‌هایی که در آن‌ها سرعت انتقال داده‌ها بسیار زیاد است نمی‌توانند از تست چنل استفاده کنند و باید حتما از تست پرمننت برای ارزیابی آن‌ها بهره گرفته شود؛ مانند شبکه‌های بانکی، دانشگاهی و کارخانجات که به دلیل گستردگی شبکه و انتقال حجم عظیمی از داده‌ها نیازمند سرعت بالا و قابل قبولی هستند.

هزینه انجام تست فلوک

می‌توان گفت که تست فلوک کابل شبکه بر خلاف تصور عمومی چندان آزمایش پرهزینه و گران قیمتی نیست؛ البته از آن‌جایی‌که فاکتورهای متعددی در برآورد هزینه این آزمایشات دخیل هستند قیمت مشخصی را برای آن نمی‌توان ارائه کرد.

هزینه نهایی کار پس از اتمام با توجه به چندین پارامتر برآورد می‌شود که از جمله عوامل دخیل در قیمت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔ تعداد آزمایشات و یا تست‌های انجام گرفته
✔ نوع تست‌ها؛ قطعا تست چنل و تست پرمننت قیمت‌های یکسانی ندارند.
✔ نوع کابل‌ها
✔ محل انجام تست‌ها و پراکندگی مکانی و تجهیزات

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*