انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آن در شبکه


پانامگ 18 بهمن 1401 10 دقیقه مطالعه
انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آن در شبکه

انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آن در شبکه

بازرگانی پاناتل به عنوان بزرگترین بخش فروش و پخش و نمایندگی مربوط به تجهیزات شبکه در ایران و بازار شبکه لاله زار در ایران به شما پیشنهاد می کند تا از این بازرگانی و یا فروشگاه های معتبر مانند این فروشگاه خرید خود را در مورد کابل شبکه و تجهیزات وابسته به آن مانند انواع پچ پنل شبکه در راه اندازی پسیو شبکه شرکت و یا سازمان خود انجام دهید .

پچ پنل

پچ پنل شبکه قطعه ای مستطیلی شکل می باشد شامل تعداد مشخصی پورت شبکه است که در شبکه داخل رک قرار می گیرد.تعداد پچ پنل ها با در نظرگرفتن توپولوژی شبکه و ساختار آن مشخص می شودبه عبارتی پچ پنل در نقاط انتهایی کابل های شبکه و تجهیزات شبکه ای مانند هاب ، روتر، سوئیچ و…اعمال می شود و کابل های شبکه به وسیله پچ پنل شبکه به این تجهیزات کاربردی متصل می شوند در واقع این تجهیزات همانند رابط ، دارای قابلیت توضیع کردن کابل های شبکه می باشد و در نهایت انها را مرتب می سازد استفاده از پچ پنل(patch panel) در شبکه الزامی نمی باشد ولی استفاده از ان باعث سهولت  و راحتی در بسیاری از کارهای شبکه می شود . در یک مجموعه بسیاری از پریزهای دیواری  به منظور استفاده کردن در آینده نصب و کابل کشی می شوند و یک سر دیگر کابل این پریز ها به جایی دیگر مانند هاب یا سوئیچ متصل نیستند  و پریزهایی که در حال استفاده می باشند ، از یک سمت فعال هستند و از سمت دیگر خود به یکی از پورت های سوئیچ یا هاب متصل می باشند . به طور معمول در حالت کلی کابل های ایستگاه های فعال که صورت مستقیم به هاب و سوئیچ متصل می شوند نباید به خودی خود رها شوند  . در سیستم کابل کشی منظم و دارای ساختار ، سر دوم کابل هایی که در شبکه فعال و یا غیرفعال می باشند ،با توجه و بر اساس استانداردی خاص وارد تابلویی با نام پچ پنل می شوند . بر روی پچ پنل ها با در نظر گرفتن تک تک پریزهای روی دیوار یک پورت مشابه آنها موجود است که در اصطلاح  به این کار   ” تمامی کابل ها Terminate شده اند  ” شناخته شده است . بر روی پورت های پچ پنل فضاهایی با قابلیت برچسب زدن بر روی آنها وجود دارد که می توان کدهای راهنما را روی آن قرار داد و با کمک این برچسب ها می توان سر دوم کابل که به پریز متصل است را روی این تابلو پیدا کرد .

معرفی انواع پچ پنل ها بر اساس نوع ساختار

  1. پچ پنل ماژولار : در این نوع از پچ پنل ها امکان قرار گیری پورت هایی با انواع مختلفی مانند UTP /SFTP/STPو گروه های مختلف Cat6 ,Cat7 و…وجود دارد همچنین انواع پورت فیبرنوری سینگل و مالتی مود نیز می تواند کنار انها قرار بگیرد از مزایای مهم این نوع پچ پنل می توان به این مورد اشاره کرد که  در صورتی که هرپورتی خراب شود تنها با جدا کردن کیستون از آن می توان به تعمیر آن پرداخت و نیازی به تعمیر با جداسازی تمامی قسمت های پچ پنل نیست .
  2. پچ پنل غیر ماژولار : این نوع تجهیزات در انواع مشخصی مورد ساخت قرار می گیرند و با توجه به محدود بودن استفاده آنها نمی توان از هر پورتی کنار هم در آنها استفاده کرد .

کاربرد پچ پنل

وقتی که یک کاربر به شبکه اضافه می شود ، باید سوکت یه شبکه وارد شود و متخصصان شبکه برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند . برای استفاده از پچ پنل ابتدا تمام کابل های متصل به سوکت ها را در یک نقطه که مرکز قرارگیری رک می باشد ، جمع آوری کرده و آنها را در پچ پنل وارد می کنند سپس آنها را شماره گذاری می کنند تا در صورتی که به آن نیاز پیدا کردند هر سوکتی را که می خواهند به وسیله یک کابل شبکه به سوئیچ متصل کنند . تعداد پچ پنل ها متناسب با نیاز سیستم شبکه ، تعداد فغلی و آتی کلاینت ها در رک اصلی متغیر است اما نکته دارای اهمیت این است که یک سر تمامی کابل های کشیده شده شبکه در کل ساختمان به پچ پنل وارد می شوند و تشکیل دهنده ارتباط های شبکه هستند .

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*