انواع سرور شبکه


پانامگ 21 تیر 1401 10 دقیقه مطالعه
انواع سرور شبکه

انواع سرور شبکه

سرور شبکه دستگاهی است که به عنوان سیستم پردازش داده در بخش عمومی و خصوصی کار می کند . چنانچه بخواهید در یک شرکت فناوری اطلاعات یا هر شرکت دیگری مرتبط با فناوری های دیجیتال کار کنید، باید دانش کافی در مورد سرورها داشته باشید. اگر نیاز به تجهیزات شبکه دارید حتما با ما در تماس باشید و از ما در بازرگانی پاناتل مشاوره لازم را دریافت کنید.

سرور شبکه 

سرورها دستگاه هایی هستند که برای ذخیره و پردازش داده های شرکت ها، افراد و سایر کاربران استفاده می شوند. سرورها می توانند به صورت سخت افزاری یا مجازی وجود داشته باشند و به استخراج داده ها و یا داده های استخراج شده را در واحد ذخیره سازی خود ذخیره کنند. می توان آن را به عنوان دستگاه رایانه ای توضیح داد که داده ها، منابع، خدمات و هر برنامه ای را در رایانه دیگر به اشتراک می گذارند و نگه می دارند. این دستگاه ها می توانند از هر نوع باشند. همه آنها به ذخیره داده ها و به اشتراک گذاشتن آنها هنگام دریافت دستور مورد نیاز ، احتیاج دارند. سرورها می توانند از نظر اندازه کوچک باشند و همچنین می توانند به عنوان یک پایگاه داده گسترده رشد کنند. امروزه، تعداد زیادی سرور مبتنی بر فضای ابری یا مجازی وجود دارد که مقدار قابل توجهی فضای ذخیره سازی را ارائه می دهند.

 

یک نوع سرور شبکه

یک نوع سرور شبکه

10 نوع مختلف سرور

انواع سرورهای زیادی وجود دارد که باید بشناسید. برخی از انواع مهم سرورها در زیر ذکر شده است.

1 . وب سرور

وب سرور ، سرور منبع باز است و به WWW یا شبکه جهانی وب دسترسی دارد. بنابراین ، برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز موجود در حوزه عمومی توسط ابزار دامنه عمومی ، این سرورها به کامپیوترها، حتی آنهایی که شما استفاده می کنید، متصل هستند. هدف اصلی آن خدمت به کاربر ایده آل با ارائه محتوای مبتنی بر وب است. این اطلاعات با کمک یک کد HTTP دوباره جمع آوری شده و به مرورگر کاربر ارسال می شود. وب سرور نوع استاندارد سرور است و اکثر مردم از قبل در مورد آن می دانند.

 

وب سرور

وب سرور

2. سرور برنامه یا میان افزار

به سرورهای برنامه ، میان افزار نیز می گویند. این سرورها مشتری را با استفاده از مدل مجازی به هر ابزار یا نرم افزاری متصل می کنند. با کمک این سرور، کلاینت می تواند به دانلود ابزار برنامه در دستگاه رایانه خود دسترسی پیدا کند. این سرورها همچنین دارای پایگاه داده وسیعی هستند. بنابراین، آنها می توانند بسیاری از مشتریان را در یک زمان مدیریت کنند و آنها را به انواع سرورهای ایده آل برای مشاغل تبدیل می کند.

 

Application Server | سرور برنامه یا میان افزار

Application Server | سرور برنامه یا میان افزار

3 . Mail Server یا سرور ایمیل ( پست الکترونیکی )

سرور ایمیل تنها مسئول ذخیره و به اشتراک گذاری ایمیل ها برای مشتریان با کمک یک پلت فرم ارائه دهنده خدمات ایمیل است. این سرورها یک به روز رسانی به موقع در مورد ایمیل ها ارائه می دهند. هر زمان که مشتری یا فردی ایمیلی در نرم افزار دریافت می کند، بلافاصله به آنها اطلاع می دهد. بنابراین ، کاربر نیازی به استفاده از سیستم دیگری برای دریافت به‌روزرسانی در دستگاه خود ندارد.

Mail Server یا سرور ایمیل ( پست الکترونیکی )

Mail Server یا سرور ایمیل ( پست الکترونیکی )

 

4 . سرور پایگاه داده

سرورهای پایگاه داده با مجموعه بزرگی از داده ها و فضای ذخیره سازی عظیم سروکار دارند. این سرورها پلتفرم های زیادی را مدیریت می کنند و این داده ها را به شکل قابل توجهی سازماندهی می کنند تا نیاز مورد نیاز را برآورده کنند. سرور پایگاه داده همچنین می تواند به طور مستقل اجرا شود، مانند  MySQL، Microsoft SQL، Oracle Database و SQL.

Database Server | سرور پایگاه داده

Database Server | سرور پایگاه داده

5 . فایل سرور

فایل سرور یک نوع سرور دیگر است و همچنین با نوع سرور FTP متفاوت است. یکی از انواع سرورهای مدرن محسوب می شود و می تواند فایل ها یا داده های شبکه را نقشه برداری کند. با استفاده از این سرور کاربر می تواند فایل لازم برای کنترل تمامی این فعالیت ها را به اشتراک گذاشته و دانلود کند. این نوع سرور در محیط لینوکس و محیط دایرکتوری فعال ویندوز حضور دارد.

File Server | فایل سرور

File Server | فایل سرور

6 . سرور DNS

ممکن است اکثر شما از قبل درباره این نوع سرور بدانید زیرا یکی از انواع رایجی است که ما با آن ها آشنا هستیم . سرویس نام دامنه (DNS)  سروری است که برای ترجمه نام دامنه به آدرس های IP مرتبط استفاده می شود. این نوع سرور درخواست را از کاربر می گیرد و عبارت جستجو شده را پیدا می کند و سپس آن را به کاربری که عبارت را جستجو کرده است تحویل می دهد.

DNS Server | سرور DNS

DNS Server | سرور DNS

7 . سرور پروکسی

سرور پروکسی سروری است که شکاف بین میزبان و سرور سرویس گیرنده را پر می کند. و هنگامی که کاربر عبارت را جستجو می کند، سرور پروکسی نتیجه پرس و جوهای جستجو شده را از سایت به آدرس IP رایانه تحویل می دهد. این یک سرور مجازی است که سطح امنیتی اضافه شده را تضمین می کند زیرا پاسخ درخواستی از سرور پروکسی منتقل می شود. اگر عناصر مجازی مضری را پیدا کند که می تواند بر رایانه کاربر تأثیر بگذارد ، آنها را قبل از ارسال داده حذف می کند.

Proxy Server | سرور پروکسی

Proxy Server | سرور پروکسی

 

8 . سرور FTP

سرور پروتکل انتقال فایل یا سرور FTP نوعی سرور است که زمانی به کار می رود که به جابجایی یا انتقال فایل از مکانی به مکان دیگر نیاز باشد. فایل آپلود شده می تواند از کامپیوتر به مقصد خود حرکت کند و فایل استخراج شده می تواند از سرور به کامپیوتر کاربر دانلود شود. این سرور همچنین با اتصال یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر امنیت را ممکن می کند و فرآیند را پایدارتر می کند.

 

FTP Server | سرور اف تی پی ( فایل سرور )

FTP Server | سرور اف تی پی ( فایل سرور )

9 . سرور چاپ

این سرور به صورت محلی از یک کامپیوتر به چاپگر با استفاده از شبکه متصل می شود. با استفاده از این سرور، مشاغل و کاربران به راحتی می توانند اسناد ضروری را از چاپگرهای خود چاپ کنند. امروزه، بسیاری از چاپگرهای موجود در بازار، سرور از پیش ساخته شده را توسعه داده اند، که فرآیند دیگر را آسان تر می کند.

 

Print Server | سرور چاپ

Print Server | سرور چاپ

 

10 . سرور همکاری

کسب و کارها و مردم اغلب نیاز دارند یک پلتفرم را با دیگران به اشتراک بگذارند تا در مورد برخی موضوعات بحث کنند یا به صورت مجازی برای نیازهای خاص همکاری کنند. در این مورد، سرور همکاری استفاده می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد فایل‌ها، ابزارها و دیگر انواع داده‌ها را به اشتراک بگذارند و به کاربر اجازه دهند همان‌ها را ذخیره کند.

 

سرور همکاری

سرور همکاری

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*