آموزش سوکت زنی شبکه


پانامگ 29 خرداد 1401 7 دقیقه مطالعه
آموزش سوکت زنی شبکه

دو نوع استاندارد برای سوکت زنی کابل شبکه وجود دارد که به آن کلاس A و کلاس B میگویند.بهتر است قبل از سوکت زدن باید به این نکته دقت کنید که کابلهایی که در شبکه مورد نظر وجود دارند از چه استانداردی پیروی میکنند و بستگی به نوع استانداردی که در شبکه مورد نظر وجود دارد باید سوکت کابل ها را پرس کنیم. در ابتدا باید متراژ کابلی که نیاز داریم از حلقه کابل جدا کرده و در هر طرف کابل یک کاور سوکت قرار داده و کمی آن را پایین تر بکشید تا در موقع انجام دادن کار مزاحم شما نباشد.سپس به مقدار تقریبا 3 سانت توسط سیم لخت کن روکش کابل را جدا کنید.

 

رنگ های شاخه های کابل

رنگ های شاخه های کابل | یک کابل شبکه دارای 8 رنگ می باشد

 

همانطور که در عکس بالا میبینید کابلها دارای 8 رنگ می باشند و در بین آنها یک جداکننده وجود دارد. قبل از سوکت زنی کابل شبکه باید جدا کننده کابلها را از پایین ترین قسمت جدا کنید ولی توصیه ما این است قبل از بریدن جداکننده ، ان را با انبر دست کمی به سمت بیرون کابل بکشید که در هنگام مرتب کردن رنگبندی رشته ای کابل بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.سپس میتوانید کابلها را از هم جدا کرده و پیچ کابلها را نیز بگیرید.

 

در این تصویر نیز یک کابل شبکه را می بینید که دارای 8 رنگ می باشد

در این تصویر نیز یک کابل شبکه را می بینید که دارای 8 رنگ می باشد

 

کابل شبکه دارای هشت رنگ می باشند که میتوانید در تصویر زیر رنگ های کابل شبکه راببینید.

 

رنگ ها به تفکیک با شرح و نام هر سیم

رنگ ها به تفکیک با شرح و نام هر سیم

 

دو نوع رنگ بندی برای سوکت زنی کابل شبکه وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم،کلاس A و کلاس B که در تصویر زیر رنگبندی استاندارد را میبینید.برای استفاده از کابلها در شبکه حتما باید از یک کلاس برای سوکت زنی کابل شبکه استفاده کنید.ولی در صورتی که نیاز به کابل کراس دارید باید یک طرف را کلاس A و یک طرف را کلاس B پرس کنید.

 

رنگ بندی کابل شبکه T568A

رنگ بندی کابل شبکه T568A

 

رنگ بندی کابل شبکه کلاس A

 

رنگ بندی کابل شبکه T568B

رنگ بندی کابل شبکه T568B

 

رنگ بندی کابل شبکه کلاس B

در نمای کلی رشته های کابل شبکه بصورت زیر داخل سوکت قرار می گیرند.کلاس A در سمت راست تصویر و کلاس B در سمت چپ تصویر قرار دارد.برای کابلهای مستقیم باید یک کلاس را انتخاب کرده و در دو طرف کابل سوکت را پرس کنید.

 

در نمای کلی رشته های کابل شبکه بصورت زیر داخل سوکت قرار می گیرند.

در نمای کلی رشته های کابل شبکه بصورت زیر داخل سوکت قرار می گیرند.

 

برای شبکه کردن دو یا چند سیستم باید از مدل مستقیم یا straight استفاده کنید.برای اتصال دو کامپیوتر از طریق پورت اترنت باید از کابلهای کراس اوور استفاده کنید.برای تهیه یک کابل کراس اور کافیست یک طرف کابل را سوکت کلاس A پرس و طرف دیگر را کلاس B پرس کنید.در کابلهای کراس اور جای پینهای 1 و 3 و همچنین 6 و 2 که مربوط به ارسال و دریافت میباشد معکوس میشوند تا امکان تبادل مستقیم اطلاعات وجود داشته باشد.

 

کابلهای کراس اوور

کابلهای کراس اوور

 

بعد از اینکه رشته های کابل را کنار هم مرتب کردید برای قرار دادن رشته ها داخل سوکت باید به وسیله قسمت کاتری که بر روی آچار شبکه وجود دارد کابلها را به یک اندازه برش بزنید تا رشته های کابل به یک اندازه و منظم در کنار هم قرار بگیرند.

 

آچار شبکه

آچار شبکه

 

سپس پین های سوکت را به سمت بالا گرفته و کابل را داخل سوکت قرار میدهیم. دقت کنید هنگام قرار دادن کابل داخل سوکت ، رشته های کابل جا به جا نشوند.بعد از قرار دادن کابل داخل سوکت باید توسط آچار سوکت زن یا همان کریمپر، سوکت را پرس کنیم.

 

قرار دادن کابل داخل سوکت

قرار دادن کابل داخل سوکت شبکه

 

در این مرحله بدون اینکه رشته های کابل در داخل جا به جا شوند باید به آرامی سوکت و کابل را داخل آچار سوکت زنی کابل شبکه خود قرار داده و سوکت را پرس کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*